روش تولید اسنک از ذرت چیست؟


اسنک‌ها محصولاتی خوشمزه هستند که خوردن آن‌ها محدودیت سنی ندارد و همه می‌توانند آن را میل کنند. اسنک‌ها در انواع طعم‌ها و شکل‌ها تولید شده و طرفداران پر و پا قرص زیادی دارند. شاید اگر از اغلب افرادی که این محصولات را مصرف می‌کنند، بپرسید که روش تولید اسنک چگونه است، تنها با تکان دادن سر ابراز بی‌اطلاعی کنند. تقریبا، بر روی جلد تمام اسنک‌ها و تنقلات، ترکیبات آن‌ها درج شده است، اما بد نیست به طور مفصل‌تر و دقیق‌تر مراحل تولید این محصولات خوشمزه که از جمله محصولات یوتا هستند را به شما معرفی کنیم. اما، قبل شروع بهتر است با ماهیت اسنک آشنا شویم.

اسنک چیست؟

اسنک‌ها ذرت‌های حرارت‌داده شده‌ای هستند که در انواع و اقسام طعم‌ها تولید می‌شوند. تقریبا، ۹۰ درصد اسنک‌ها از ذرت ساخته می‌شوند و این ماده خوشمزه در تمام کارخانه‌های تولید اسنک جزء اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده اسنک محسوب می‌شود. تفاوت در طعم اسنک‌ها مربوط به نوع ادویه‌ها، اسانس‌ها و رنگ‌ها است که شرکت‌های مختلف سعی می‌کنند تا با فرمولی خاص بهترین طعم را خلق کنند.

نقش اساسی ذرت در تولید اسنک

روش تولید اسنک بسیار ساده بوده و بیشتر محتویات آن را ذرت تشکیل می‌دهد. ذرت یکی از غلات مهم در صنایع غذایی است و منشا اصلی آن قاره آمریکا است. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر بوده و سرشار از کالری است. ذرت به دلیل خاصیت حجم‌دهندگی خود در تولید اسنک کاربرد فراوانی دارد. البته، جنس ذرت‌ها نیز در تولید اسنک‌ها مهم بوده و برخی از ذرت‌ها دارای طعم‌های متفاوتی هستند.

روش تولید اسنک

اسنک‌ها طرز تهیه آسانی دارند و تقریبا ظرف چند دقیقه آماده می‌شوند. بیشتر کارخانجات حرفه‌ای مثل یوتا با داشتن خطوط تولید پیشرفته تمام فرایند ساخت را با تجهیزات مدرن انجام می‌دهند. این فرایند کاملا با اصول بهداشتی انجام می‌شود و بسته‌بندی تمام اسنک‌ها از مهر استاندارد برخوردار است.

مواد تشکیل‌دهنده اسنک

مواد تشکیل‌دهنده اسنک شامل ذرت، جوش‌ شیرین، روغن، ادویه و اسانس می‌باشد. یوتا در طول سال‌های فعالیت خود همواره تلاش کرده تا فرمول خاص خود در تولید اسنک‌ها را بهبود ببخشد تا بتواند رضایت طرفداران خود را جلب کند.

روش تولید اسنک

ابتدا ذرت‌ها از طریق مارپیچ وارد مخزنی به نام اکسترودر شده و با آب مخلوط می‌شوند. سپس، ترکیب بدست آمده وارد ظرف‌های مخصوصی می‌شوند تا به سمت پولک‌های فرم‌دهنده فرستاده شوند. پس از اینکه ذرت‌ها به شکل مورد نظر درآمدند نوبت به حرارت‌دهی توسط کوره‌های مخصوص می‌رسد.

این حرارت به اندازه ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد است و برای اینکه ذرت‌ها پف کنند توسط یک دستگاه مخصوص تحت فشار ۱۲۰ اتمسفری قرار می‌گیرند. اینکار باعث می‌شود تا رطوبت ذرت کاسته شود و به ۵ الی ۶ درصد برسد. پس از حرارت‌دهی نوبت به هدایت ذرت‌ها به سیلندرهای خنک می‌رسد تا فرایند خنک‌سازی آغاز شود. پس از خنک شدن، ذرت‌ها مجددا به کوره‌های حرارت هدایت می‌شوند و در دمای ۱۲۰ درجه‌ سانتی‌گرادی به مدت ۳۰ ثانیه خشک می‌شوند. این امر موجب کاهش رطوبت ذرت از ۶ درصد به ۱ درصد می‌شود.

در اینجا وارد فاز نهایی تولید اسنک در کارخانه می‌شویم. در این مرحله نوبت به افزودن تمام مواد تشکیل‌دهنده جانبی نظیر نمک، روغن، ادویه، رنگ، شیر خشک و پودر پنیر می‌رسد. سپس، اسنک‌ها وارد مخزن مخصوص می‌شوند تا با دستگاه‌های خاص لعاب‌دهی شوند. به گونه‌ای که تمام مواد افزودنی به طور یکنواخت در تمام سطح اسنک پخش شوند. پس از اینکه فرایند لعاب‌دهی به پایان رسید، اسنک‌ها برای عرضه وارد چرخه بسته‌بندی می‌شوند.

مرحله بسته بندی

پس از اینکه اسنک‌ها مرحله آخر خشک شدن را طی کردند، توسط نوار نقاله وارد چرخه بسته‌بندی می‌شوند. اسنک‌ها پس از بسته‌بندی داخل کارتون‌های ارسال قرار داده می‌شوند. اکنون، اسنک‌ها آماده ارسال به مغازه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی هستند.

همانطور که مشاهده کردید روش تولید اسنک بسیار آسان بوده و ظرف چند دقیقه توسط تجهیزات مدرن در کارخانه آماده شدند. اسنک‌ها به دلیل تنوع در طعم، نزد بسیاری از افراد محبوب بوده و برخی آن را به عنوان دسر همراه با غذا میل می‌کنند.

اسنک‌ها جزء محبوب‌ترین تنقلات در بین افراد جامعه هستند و بسیاری از علاقمندان حتی آن را همراه با غذا میل می‌کنند. طراحی منحصربفرد و طعم بی‌نظیر اسنک‌ها باعث شده است تا کمتر کسی از خوردن آن‌ها بگذرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *